Byl představen první e-shop s dlouhověkostí v ČR
Zdroj foto: OlaOla

Věk dožití u Čechů roste, délka života ve zdraví ne. V tom nejdůležitějším ukazateli jsme dokonce hluboko pod průměrem Evropy. Změnit to chce nový projekt OlaOla Martina Bernátka a Lucie Bernátkové, úspěšných autorů Ovečkárny. Na trh přivádějí značku, která chce Čechy učit význam prevence i to, že cesta k dlouhověkosti není tak složitá. Produkty OlaOla cílí na čtyři hlavní problémy běžného českého zákazníka a do budoucnosti chce značka udělat standard z laboratorní sebediagnostiky.
„V OlaOla jsme zhmotnili myšlenku, že život ve zdraví a z něj vyplývající dlouhověkost by měly být dosažitelné pro každého z nás. V OlaOla nevzniká jen e-shop. Stavíme dlouhodobý projekt a na něj navázanou komunitu, která má podporovat Čechy v prvních krocích a následné cestě dlouhověkým – tedy kvalitním a naplněným životem,“ zmiňuje Martin Bernátek, zakladatel OlaOla, projektu pro dostupnou dlouhověkost. „Dáváme jasnou zprávu, že důležité je začít a že v tom nikdo není sám.“

 

Dlouhověkost pro každého, ne jako privilegium bohatých
Na trhu s doplňky stravy a přípravky proti stárnutí, který podle M. Bernátka roste celosvětově skoro 10% tempem každý rok a na kterém průměrný Čech ročně utratí kolem 6 500 korun, chce mít OlaOla brzy výsadní postavení. Na rozdíl od konkurentů totiž cílí na běžné české rodiny a uzpůsobuje tomu naprosto vše. Od produktů přes cenotvorbu až po srozumitelnost etiket, která je někdy pro běžného uživatele bariérou.
„Našim zákazníkem není nutně člověk s chytrými hodinkami, který má dietu na míru. Chtěli jsme vytvořit bezpečné místo pro běžného Čecha. To znamená zákazníka, který přes práci a péči o rodinu někdy zapomíná pečovat o sebe. Občas ho dožene stres nebo špatná strava a často mu chybí energie a kvalitní spánek,“ uvádí M. Bernátek. „Zároveň však má vůli věci změnit a začít se o sebe starat a zlepšit svou kvalitu života.“

Jednotlivé kategorie značkových suplementů, které si OlaOla nechává vyrábět na míru u českých výrobců, pokrývají hlavní čtyři problémy, které Čechy trápí nejvíce. Více než 300 startovních produktů pomůže se zažíváním, nespavostí, imunitou a nedostatkem energie. Produktové portfolio tak reaguje na přirozené nedostatky v životním stylu, které se snaží kompenzovat. Receptury staví na tradičních přírodních látkách.
„Jdeme stavět stamilionový byznys, který se ze Zlína dostane do celé Evropy. Trh s doplňky stravy je tak velký a stále ještě nenasycený, že je pouze na nás, jak budeme šikovní,“ říká Martin Bernátek. „Rozhodně se nehodláme držet při zemi, OlaOla stavíme jako budoucí klíčovou značku nejen české e-commerce.“

 

Zdraví musí být čitelné a pozitivní
Jedněmi z hlavních bariér při užívání suplementů je samotné nízké povědomí o tom, co suplement je a k čemu slouží. Cílem OlaOla je proto vše v diskusi kolem dlouhověkosti co nejvíce přiblížit běžným lidem. Řeší to maximálně přehlednými informacemi na webu nebo srozumitelností etiket, navržených ve spolupráci s experty na uživatelskou ergonomii. Přípravky tak mají jasné označení, které dobře poslouží všem typům zákazníků bez ohledu na věk. Důležité informace k produktům jsou snadno dohledatelné na webových stránkách a popsané srozumitelným jazykem. A samotná značka je cíleně pozitivní.
„Zahájit život ve zdraví a dát se na cestu dlouhověkosti nemá být z našeho pohledu žádná věda. Přišli jsme tedy se značkou, která by měla každého pozitivně motivovat. Soustředíme se na skutečné problémy, které Čechy trápí. Že se jim ze stresu špatně spí a mají noční můry. Že neumí vypnout. Nedostává se jim energie na děti. Že se jim z drobností kazí nálada. Nebo že jim stávkují střeva. Teprve když se Češi naučí nepřehlížet protesty svého těla a myslet v těchto každodenních drobnostech, začnou o sebe doopravdy pečovat,“ podotýká M. Bernátek.

A stejnou filozofii budou muset respektovat i partneři, kterým se do budoucna OlaOla otevře. Jejich počet bude cíleně nízký. OlaOla chce totiž nabídnout pouze značky s prokazatelným přínosem a vlastním dlouholetým vývojem.

 

Chřadnoucí Česko jako časovaná bomba, prevence bude klíčem
M. Bernátek zároveň upozorňuje, že význam role prevence, a tím i projektů, jako je OlaOla, poroste. Česko se totiž nachází na prahu velkých změn zdravotnického systému. Ty vyvolá nejen potřeba definitivně reformovat ten stávající, ale také demografie. V roce 2050 bude například půl milionu Čechů starších 85 let.
„Zvyšovat ne věk dožití, ale hlavně délku života ve zdraví. To by mělo být hlavním cílem zdravotnického systému Česka, který musí řešit příčiny nemocí, a ne důsledky. Klíčovou roli v tom z podstaty věci musí hrát prevence a podpora těch, kteří se jí svědomitě věnují,“ zmiňuje M. Bernátek. „Vím, že zdravotnický systém nezměním. Ale zároveň jsem přesvědčený, že alespoň něco můžu vzít do vlastních rukou, a cítím určitou povinnost přispět k dlouhověkosti Česka. Naše cesta vede po drobných krůčcích. Začne přírodním přípravkem na lepší spaní na nočním stolku a přes sebediagnostiku se dostane až k nevynechávání preventivních lékařských prohlídek a pravidelnému cvičení.“
Právě sebediagnostika bude na OlaOla tvořit další zásadní pilíř, který chce projekt představit již příští rok. Standardem by se tak měly stát základní laboratorní diagnostiky, které bude možné objednat přímo z pohodlí domova a které pomohou každému jasně identifikovat oblasti hodné pozornosti. Co je nyní běžné v kruhu především aktivně žijících jedinců, to by se podle Bernátka mělo stát samozřejmostí v podstatě pro každého do několika málo let.

 

Délka života vs. život ve zdraví – proč nás má zajímat to druhé?

Přestože průměrná délka života je v Česku historicky nejvyšší – 76,89 roku v případě mužů a 82,78 roku v případě žen, takzvaná délka života ve zdraví (HLY) v Česku naopak výrazně klesá. Podle údajů Eurostatu se v roce 2022 snížil počet let odžitých ve zdraví po 65. roce života na 7,1 roku u mužů a 7,7 roku u žen. Česko se tak v tomto indikátoru řádí mezi sedm nejhorších států EU.

 

Jak velký je trh s dlouhověkostí?
• Češi za vitaminy nebo doplňky stravy utratí asi 6 500 korun ročně (zdroj: OlaOla).
• Jednou ročně doplňky stravy nebo vitaminy kupuje alespoň 75 % Čechů (zdroj NADA Research).
• Globální trh s vitaminy a doplňky stravy přesáhne v příštím roce hranici 110 miliard dolarů (zdroje: Fact. Market Research; Statista).
• Meziroční projektovaný růst do roku 2030 je 7–15 % podle zdrojů a regionu. V Česku OlaOla očekává aktuální meziroční růst trhu až 22 %.

 

OlaOla: prototyp e-commerce roku 2025
Podle Martina Bernátka je OlaOla prototypem většiny budoucích e-commerce projektů. Vzniká na zelené louce a ze všech strategických pilířů si ponechává kontrolu jen nad obchodem, produktem a marketingem. Vše ostatní, jako stavbu a provoz e-shopu nebo logistiku, outsourcuje.
„Od začátku buduji projekt s obrovskou škálou. Chci zároveň, aby byl flexibilní, neměl zbytečné investiční a mandatorní výdaje. Ty mají růst jen s jeho úspěšností. Troufám si říct, že jsme nyní výrazně dál, než svého času byla například Ovečkárna,“ naznačuje Martin Bernátek. „Růst nás nebude zasekávat. Zároveň chceme excelovat tam, kde jsme opravdu unikátní – v pojetí našich produktů, marketingu, ale také komunikaci, která bude předávat myšlenky a vize projektu.“
Martin Bernátek zároveň zmiňuje, že pro budoucí e-commerce bude klíčový ještě jeden faktor. Komunita, která projekt staví – od zaměstnanců po dodavatele – a zapojení mladých generací.
„E-commerce už dnes není možné dělat podle šablony. Do projektů se musí vrátit srdcaři a přinést s sebou nejen nasazení, ale také intuici. Věřím, že budoucnost úspěšných projektů je v týmech, které fungují jako komunita. Nadchnou se pro produkt i trh a stanou se klíčovými ambasadory,“ vysvětluje Martin Bernátek. „Platí to nejen pro zaměstnance, ale i dodavatele. Proto stavím OlaOla s lokálními firmami a jen opravdu malá část dodavatelů je odjinud než z Moravy. Klíčovou roli sehrají také mladé generace se svými názory a nápady. Proto velkou část duše OlaOla utváří studenti z Univerzity Tomáše Bati, které jsem přizval do týmu.“

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail