Se svou finanční situací jsou Češi spokojenější

Z výzkumu agentury Ipsos z letošního května vyplývá, že více než třetina Čechů vnímá svoji osobní finanční situaci pozitivně, což představuje nárůst oproti loňskému roku. Optimistická jsou i očekávání do budoucna, neboť lidé předpokládají, že jejich osobní ekonomická situace zůstane stejná (60 %), nebo se dokonce zlepší (25 %). I přes tato optimistická očekávání lidé neplánují oproti loňsku výrazněji utrácet či navyšovat své výdaje. Počítají zejména s růstem výdajů za pohonné hmoty a energie, jsou také připraveni investovat více do své dovolené.

 

Svou osobní finanční situaci hodnotí pozitivněji zejména lidé v produktivním věku (30 až 44 let), spokojenost stoupá také s rostoucí úrovní vzdělání. Naopak negativně vnímají svoji finanční situaci častěji mladí lidé do 29 let a lidé s nižším vzděláním. Oproti loňskému roku ovšem těch, kteří osobní ekonomickou situaci hodnotí negativně, ubylo.

Poměrně optimističtí jsou Češi i do budoucna, kdy 60 % očekává, že jejich osobní finanční situace zůstane stejná, čtvrtina dokonce očekává zlepšení (nejčastěji mladí lidé ve věku 18 až 29 let). Zhoršení své finanční situace předpokládá pouze desetina Čechů, nejčastěji se jedná o lidi v seniorském věku.

I přesto však zůstávají Češi obezřetní a ve srovnání s rokem 2017 neplánují výrazněji utrácet a navyšovat své výdaje. Polovina lidí v následujícím půl roce nebude výši svých výdajů měnit. Pětina Čechů, častěji mladí lidé do 29 let, plánují své výdaje navyšovat, naopak snižovat své výdaje plánuje čtvrtina Čechů.

„Kromě výdajů za dovolenou, která se s letním obdobím pojí, lidé očekávají zvýšení svých výdajů zejména v oblastech, kde lze předpokládat cenový růst, tedy zejména u pohonných hmot a energií,“ uvádí Tomáš Macků, research & communication director agentury Ipsos.

Méně utrácet plánují lidé zejména za alkohol, návštěvy kaváren a restaurací nebo za nákup domácích spotřebičů či spotřební elektroniky.

Zajímavé je, že ti, kteří očekávají zlepšení své finanční situace v následujících měsících, plánují utrácet více také za kulturu, oblečení či sportovní vybavení. Naopak ti, kteří se obávají zhoršení své finanční situace, budou hledat úspory především ve výdajích za zbytné věci, jako jsou dovolená, návštěvy kaváren a restaurací nebo nákup oblečení,“ dodává Tomáš Macků.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail